مهدی نوید ادهم مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول گفت وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با بیان اینکه ساخت مجتمعهای آموزشی حیات طیبه و بزرگ مقیاس زمینهساز تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، اظهار کرد: مجتمعهای آموزشی ظرف مناسبی برای متجلی کردن تربیت در ساحتهای ششگانه هستند؛ چرا که همه فضاها تجهیزات مورد نیاز برای تحقق اهداف تربیت در ساحتهای ششگانه در مجتمعهای آموزشی وجود دارد.
وی ادامه داد: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، یادگیری فقط در کلاس درس نیست، بلکه یادگیری نیازمند محیطهای متنوع یادگیری است؛ کتابخانه، آزمایشگاه، نمازخانه، حیاط، راهروها و فضای فیزیکی مدرسه هم پیام آموزشی و تربیتی دارند و در تربیت دانشآموزان نقش مهمی ایفا میکنند.
مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش
در سند تحول با اشاره به اینکه هدف اصلی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فراهم آوردن زمینه تربیتپذیری دانشآموزان است، تصریح کرد: مأموریت و رسالت ما در مدارس این است که زمینه تربیتپذیری دانشآموزان را فراهم کنیم، به همین دلیل بهدنبال ایجاد مدارس تربیت محور هستیم؛ تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم شامل تعلیم و تربیت میشود و هم در ساحتهای ششگانه معنا دارد.
وی افزود: وقتی سخن از تربیت در سند تحول میآید به معنای تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت علمی و فناورانه، تربیت زیستی و بدنی، تربیت اقتصادی و حرفهای و تربیت زیباییشناسی و هنری است؛ این ۶ ساحت باید در درون مدرسه زمینه شناسایی استعدادها و رشد و تعالی دانشآموزان را به صورت متعادل و متوازن فراهم کند.
نویدادهم با بیان اینکه طبق آنچه در سند تحول بنیادین آمده، هدف و مأموریت آموزش و پرورش رسیدن به ساحتهای ششگانه است، گفت: دستیابی به آنها الزامات و اقتضائاتی دارد؛ یکی از اقتضائات طولانیتر شدن زمان مواجهه دانشآموز، معلم و مدیر در مدرسه است؛ چون تربیت نیازمند زمان است، هرچه زمان بیشتر باشد تربیتپذیری و نهادینه شدن باورها و رفتارهای تربیتی میسرتر است.